RADAR

Heb jij ooit geloofd in een beeld dat niet waar bleek te zijn?

back-to-back residentie

Ga samen met mij een artistiek onderzoek aan rond de positie van het beeld in onze hedendaagse maatschappij. Hoe betekenisvol kan een beeld nog zijn in tijden van een gepolariseerde publieke opinie, geïntegreerde technologie & artificiële intelligentie? Je bent meer dan welkom om samen met mij actief te onderzoeken en te sturen, of je kan er voor kiezen om een observerend en documenterend standpunt in te nemen.

post-truth samenleving

We leven in een maatschappij waarin we overstelpt worden met beelden. Via die beelden verhouden we ons tot de realiteit. Maar beelden zijn niet langer een ondubbelzinnige registratie van wat waar is. Met deep fake, DALL-e, filters, Photoshop of stomweg een zelfverzonnen onderschrift, kan ieder van ons een beeld veranderen. Vaak onschuldig, af en toe niet. Sommigen gebruiken ze voor persoonlijk gewin, politieke strategieën, socio-economische belangen of ecologische relativering. Net omdat een beeld zo krachtig is, zetten mensen het bewust in als instrument om anderen te beïnvloeden, overtuigen of beschadigen. Dat is al eeuwen zo. Vandaag zit het gevaar in de schaal waarop het gebeurt: iedereen met een smartphone creëert, manipuleert en verspreidt beelden. Beelden die hen goed uitkomen. In onze post-truth samenleving is het beeld onbetrouwbaar geworden.

post-truth art

Wat maatschappelijk problematisch is, is dat in de kunsten in principe niet. Een schilderij heeft nooit tot doel gehad om betrouwbaarheid te zijn. Toch staan artistieke creaties steeds in relatie tot de maatschappelijke context waarin ze tot stand komen. Precies daarom mogen we als hedendaagse kunstenaars niet onveranderd en gemakzuchtig beelden blijven creëeren, onder het mom van esthetiek. Uitgerekend de beeldende kunsten kunnen onze relatie met het beeld herdefiniëren. Is er een betere plaats om over over de gewijzigde relatie met het beeld te reflecteren, dan in de kritische en belangeloze ruimte van het atelier?

wanneer

20 jan 2023 – 1 april 2023

locatie

Radar, Mechelen

Budget

€300

ruimte

Het RAW atelier: een ruime, verwarmde multifunctionele ruimte met scherm (37m2). Daarnaast heb je toegang tot gedeelde werkruimtes binnen het RADAR gebouw. Dat betekent dat je tijdens je residentie veel faciliteiten ter beschikking hebt én andere makers tegen het lijf loopt. Punten voor sfeer en netwerk!

hoe?

We bevragen makers en niet-makers, en vertrekken vanuit hun ervaringen. We spelen met beeld, doen vormelijke experimenten die aangevuurd zijn door inhoud. We testen onze relatie met het beeld door die radicaal te verbreken, te herstellen en opnieuw uit te dagen.

voor wie?

Ik zoek een videograaf* die het proces wil vastleggen op video. Je hebt totale creatieve vrijheid. Je kan het proces objectief registreren (type short docu), het proces subjectief registreren (type mini-roadmovie) of met de beelden iets nieuw creëren (type video installatie).

*De enige vereiste is dat je overweg kunt met film, een montageprogramma en mij. Misschien ben je een videograaf (amateur, student of professioneel), misschien een kunstenaar die met bewegende beelden werkt, iemand met journalistieke interesse, een AI-adept, een liefhebber van cognitieve wetenschap of maatschappelijke ontwikkelingen of nog iemand helemaal anders. Je hoeft niet te beschikken over geavanceerde opname-apparatuur. Je leeftijd, woonplaats, taal of overtuigingen spelen geen rol.

praktisch?

De residentie loopt van 20 januari 2023 tot 1 april 2023. De invulling ervan is flexibel. Wie interesse heeft, mag contact opnemen via vermeylensara@gmail.com. Je wordt dan uitgenodigd voor een gesprek.

Misschien tot binnenkort!

Advies & begeleiding

Sarah Hendrickx volgt ons project van begin tot einde. Ze voorziet ons van professionele feedback op ons werk. Kers op de taart is dat Sarah helemaal thuis is in ons onderzoeksthema. RADAR heeft veel gerichte expertise in huis, dus als we andere of specifieke ondersteuning nodig hebben (vb. videografisch), worden we gekoppeld aan mensen die ons kunnen verder helpen.

toonkans

We werken toe naar een work in progress/toonmoment. In de lente is er een kunstenfestival waar we ons werk delen met publiek. Daarnaast wil ik ermee verder. Zo wil ik onze creatie graag tonen op Art Antwerp 2023.

communicatie

RADAR en haar partners zetten ons project in de kijker op sociale media en in de lokale pers.